Objetí, v němž jsou zaklesnuti pražští umělci a jejich radní Richter, bezesporu není z těch, jež by kterékoliv ze stran skýtala závratné potěšení.
- Obě strany barikády se zaštiťují logikou a morálním právem -oběma stranám se však takového zdůvodnění vlastních požadavků žalostně nedostává.
- Argumentace obou stran sporu je vlastně soustředěna na technické záležitosti, jakým způsobem a komu mají, či nemají být přidělovány rozpočtové prostředky (a je zcela jedno, o jaký rozpočet jde, zůstaneme-li na „veřejné“ rovině), doplňované de facto morálními nároky vycházejícími z jakéhosi pocitu nadřazenosti či nepostradatelnosti.
- Oba znesvářené tábory se shodnou v tom, že záležitost je třeba řešit systémově.
- Bohužel ani jeden nic takového nenabízí, a to ani náznakem.
- Obě strany mají své zájmy, které se snaží v maximální možné míře zakrýt kombinací obecných frází, uplakaných apelů a hysterických výkřiků.
- Realita je taková, že podprůměrně vydělávající obyvatel českého a moravského venkova či podprůměrně vydělávající Pražan subvencuje, aniž si to uvědomuje, kulturní podniky v hlavním městě, které sám navštěvuje zcela výjimečně, nebo vůbec ne.
- Výsledkem pak je tristní a morálně zcela neúnosný fakt, že chudší, jichž byla a bude vždy většina, zcela jednoznačně spolufinancují kulturní vyžití výdělkově nadprůměrně situovaných spoluobčanů.
- A úplně mimo je pak zahraniční návštěvník metropole, který díky takovému systému zaplatí za vstupenku méně, než by platil za normálnějších okolností.
Lidové noviny, 12. května 2008
Ladislav Tajovský
Mám podezření, že na příkladu české kultury L.Tajovský charakterizuje parazitní, v principu nedemokratickou podstatu kapitalismu, že by to Marx sotva vyjádřil lépe. Nenaznačuje zde autor náhodou podporu hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod movitých pražanů a zahraničních příživníků??
Žádné komentáře:
Okomentovat