20 července, 2009

V souladu s úmluvami

Dnes v Lidových novinách:

Afghánští fundamentalisté zveřejnili video se zajatým vojákem. Je to nezákonné ponižování, reagovaly USA.
  • KÁBUL „Od té doby, co jsem sem přijel, jsem pozoroval, jak tu lidé žijí.
  • Je zřejmé, že jsme napadli nezávislý stát," komentuje 23letý americký voják spojeneckou invazi do Afghánistánu, která byla s posvěcením OSN provedena po teroristických útocích z 11. září 2001.
  • Jeho slova jsou ale zjevně pronášena pod nátlakem.
  • Jde totiž o vojáka, který poslední červnový den padl do rukou Talibanu.
  • A jeho prohlášení zaznívá z videa, které s ním fundamentalisté natočili a poté začali distribuovat do světa.
  • Zajatec, kterým je podle oznámení americké armády 23letý vojín Bowe Bergdahl, na videu působí vyděšeně.
  • A snaží se to dokládat i svými slovy. „Bojím se. Bojím se, že už se nevrátím domů. Je skličující být zajatcem. Mám přítelkyni, která si mě chce vzít."
  • Ani to ovšem nestačí a hlas v pozadí mu napoví: „Chybějí mi."
  • A voják hned opakuje: „Chybějí mi každým dnem..."
  • Američany pak vyzývá, aby přiměli vládu stáhnout vojáky z Afghánistánu.
  • Washington ale naopak slíbil, že se pokusí dostat Bergdahla na svobodu.
  • Odvysílání videa pak mluvčí americké armády označil za „veřejné ponížení zajatce", které je v rozporu s mezinárodními úmluvami.
Kritizuje USA. Taliban napovídá
Lidové noviny, 20. července 2009
šek, reuters
http://www.lidovky.cz/kritizuje-usa-taliban-napovida-dmt-/ln_noviny.asp?c=A090720_000014_ln_noviny_sko&klic=232554&mes=090720_0

Obdobný případ se možná stal i na druhé straně fronty:
"Klademe podlý odpor svým milovaným okupantům a katanům. Chyběli by mi každý den, kdyby se nám podařilo vypráskat je z Afghánistánu co nejdříve."
Tak tato slova se nepodařilo Američanům dostat z žádného talibánského zajatce. A tak waterboarding byl zřejmě jediným způsobem mimořádné odměny zajatému fundalistovi za spolupráci, aniž by to bylo v rozporu s mezinárodními úmluvami.


Žádné komentáře: