Topolánek zase nedokázal držet bobříka mlčení.
- „Nevím, jak dlouho to vydržíme," rozuměj nepoukazovat na Klausovy lobbisty - tak reagoval včera expremiér na prezidentovo tvrzení, že Topolánkova vláda byla zlobbovanější než kterákoli jiná.Ale vydrží to, však on si uvědomil, že to, že pár Klausových lobbistů jmenoval, byla chyba, a určitě to vydrží.
- Tady totiž platí pravidla vzájemně zaručeného zničení.
- Souboj o to, která vláda byla nejzlobbovanější, nelze nijak objektivně rozhodnout.
- O tom si nanejvýš může každý myslet, co chce, zpravidla podle vlastních politických preferencí.
- Lobbisté totiž oficiálně neexistují.
- Novináři je samozřejmě znají a mluví s nimi, ale nikdo z nich oficiálně nepřipustí, že by byl lobbista.
- Jejich existenci samozřejmě nepřipustí ani politici - výkon moci je svázán ústavními pravidly a do nich nijak nelze vtěsnat skutečnost, že někdo, kdo oficiálně není nic víc než premiérův kamarád, má na politiku vlády větší vliv než 90 procent poslanců.
- Takoví dvořané byli, jsou a budou; jejich specifickou dovedností je získat si důvěru vládce a dalších potřebných lidí a umět mezi nimi zprostředkovat vše důležité a choulostivé.
- Takže spor o to, která vláda je nejzlobbovanější, je nejen nerozhodnutelný.
- On taky bohužel nikoho doopravdy nezajímá.
Lidové noviny, 20. května 2009
Martin Weiss http://www.lidovky.cz/weiss-lobbiste-neexistuji-d0k-/ln_nazory.asp?c=A090520_074938_ln_nazory_pks
Podle Martina Weisse lobisté neexistují.
Taková informace se zřejmě nedostala ke třem profesorům Kansaské univerzity. Ti nedávno zkoumali lobistický cvrkot kolem nedávné změny zákona, který přinesl daňové výhody korporacím snížením daňové sazby. Profesoři Alexander, Mazza a Scholz zjistili, že daňové výhody přinesly některým nadnárodním korporacím 22000 procentní výnos oproti nákladům na lobbing. Každý dolar vynaložený na lobbying ohledně změny zákona přinesl korporacím úsporu 220 dolarů na dani z příjmu. "Snad nastal čas pro národní diskusi o roli lobbyistů v oblasti daňové reformy. Mělo by nás znepokojovat když nejlukrativnější investicí korporací je lobování vlády ve věci daňových úlev," soudí Mazza.
Podrobnosti viz "Tax lobbying provides 22,000 percent return to firms, KU researchers find" http://www.news.ku.edu/2009/april/9/taxlobbying.shtml
To u nás, podle M.Weisse, lobing nejen neexistuje ale navíc nikomu nevadí, a nikoho nezajímá. Je to zřejmě dobrý výsledek nejen médií v cíleném odvádění pozornosti občana k důležitějším věcem, jako jsou třeba akšn můvi na Nově.
Žádné komentáře:
Okomentovat